Matematik med Magister Kalori

Dag 4

Sitter med en varm kopp te i handen och patrullerar runt på nätet i hopp om att hitta något som får mig att höja på ögonbrynet .. Eftersom allt för tillfället går i träningens o kostens tecken så hittar jag givetvis massa spännande fakta som gör att man kramar sig fast kring sin grundplan lite extra..

Fett ger 9 kalorier per gram.. Fett är ju ändå fett och vida känt för att vara boven i dom flesta goda maträtter... men att Alkohol ligger tätt efter med 7 kalorier per gram är ju något jag inte visste iallafall... Shit, nästan lika mycket kalorier per gram som fett... det får ju en att tänka till när man skrålar och håvar i sig öl efter öl efter öl under en utekväll..
Läste någonstans att starköl ger cirka 47 kcal per dl .. det betyder att 50 cl starköl ger 235 kcal ... 
Så en dyngblöt lördagkväll innebär inte bara darrande vinben, avdomnad tunga och flackande blick utan varken djupseende eller fokusering.. det innebär också vid ett intag av 10-12 öl mellan 2350-2820 kcal ..?!

Kollade på en annan tabell och för att förbruka till exempel 2500 kcal krävs (beräknat för kroppsvikt på 90 kilo):

120 minuter löpning i högt tempo
160 minuters hopprep
eller
18 timmars sex

Och då har man inte räknat med den obligatoriska nattamaten som man kan gå över lik för att få avnjuta..
Ne, det var fan ingen rolig läsning men ett bra sätt att inte tappa disciplinen och slappa till sig..

Största utmaning väntar runt hörnet, en ledig helg lurar.. Har ju blivit mer regel än undantag att ledig helg är synonym med ett besök i dimman.. så upp till mig att bevisa motsatsen nu då =P

Hade inga problem att avstå hatten ikväll iallafall.. Har varit där två gånger i år. En gång var det jättetrevligt och en gång var det mediokert.. 
Skillnaden mellan succé och fiasko står och väger med vädergudarna.. Hatten lever ju egentligen på sin uteservering.. När vädergudarna är griniga så sitter alla som packade sillar under tak.. Inte så rockigt ..

Vilket dystert inlägg jag fick till .. riktigt stolt över mig själv =P .. Verkar ju med tanke på allt ovanstående skriverier som om jag numer typ väger min mat och inte vågar lukta på ett glas vin .. men jag är och kommer förbli en livsnjutare när det gäller mat och dryck... 
Dagslägets fysiska form tvingar bara fram en period med kraftiga restriktioner.. Sommar i kombination med semester har ju en tendens att ge för mycket av det goda..
Så Rehab för hela slanten! =)

Puss i Ljumsken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0